Noiz argitaratua Ostirala, 2024.eko Apirilak 26

Nafarroako Hezkuntzaren egoera aztertzeko eta hobetzeko proposamenei buruzko Osoko Bilkura monografikoa

Ganberak konpromisoa hartzen du 0-3 zikloaren unibertsalizazioa bermatzeko, haren hezkuntza- eta pedagogia-izaera indartzeko eta sisteman parte hartzen duten eragile guztiekin elkarrizketa hasteko

PPN eta Vox taldeek eskatuta, Hezkuntzari buruzko Osoko Bilkura monografikoa egin du gaur Nafarroako Parlamentuak, "Nafarroako ikasleen errendimendua hobetzeko irtenbideak bilatzeko eta arrazoiak aztertzeko, PISA azken txostenaren emaitzek adierazten baitute irakurketan, matematikan eta zientzietan notek okerrera egin dutela".

 

Guztira, 16 ebazpen proposamen aurkeztu dituzte: UPNk 3, EH Bilduk 3, PPNk 3, Voxek 2, PSNk, Geroa Baik eta Contigo-Zurekin alderdiek 2, PSNk 1, Geroa Baik 1 eta Contigo-Zurekin taldeak 1. 6 onetsi dira, PPNren bat eta UPNren bat barne.

 

Eledun bakoitzak 20 minutuko txanda bakarra izan du bere jarrera azaltzeko eta bere ebazpen-proposamenak defendatzeko, (talde bakoitzak gehienez ere hiru proposamen aurkez ditzake). Gobernuak ere 20 minutuko tartea izan du bere jarrera zehazteko.

 

PPNk plan estrategiko bat eskatu du

 

Javier García PPNko eleduna izan da parte hartu duen lehena, eta adierazi du Nafarroan hezkuntza “ZIUn” dagoela. Uda baino lehen Nafarroako ikasleen gaitasunak hobetzeko plan estrategiko bat aurkeztea "guztiz lehentasunezkoa eta funtsezkoa" dela adierazi du.

 

PPNko parlamentariak zalantzan jarri du María Chiviteren eta Uxue Barkosen gobernuek hezkuntza arloan egiten duten kudeaketa. "Erabat goian egotetik taularen erdian egotera" igaro dela esan du, eta "zortzi urteren buruan horrela jarraituz gero, zerrendako azken postuan egon gaitezke".

 

PISAren emaitzek agerian uzten dute Chiviteren eta Barkosen gobernuen politiken "erabateko porrota", "hezkuntzaren kalitatean baino gehiago doktrinamendu politikoan oinarritutakoa", esan du. “Gobernuari eusten dioten taldeek hezkuntza itunduari egiten dioten jazarpen ideologikoa” salatu du, gehituz, “gustatzen ez zaiena zuzenean debekatzen” dutela.

 

Garcíak adierazi du Hezkuntzara bideratutako aurrekontua % 50 igo dela 2015etik, eta Nafarroa dela ikasle bakoitzeko hezkuntzan gehien gastatzen duen erkidegoa, baina honako hau azpimarratu du: "Emaitzek ez dute hobera egin, aitzitik, okerrera egin dute nabarmen".

 

"Funts publikoekin finantzatutako zentro guztietan bikaintasuna bilatzearen" alde agertu da Garcia, "hezkuntza ideologiatik urruntzeko eta gazteen hezkuntzaren alde lan egiteko, aniztasuna errespetatuz".

 

Ildo horretan, hezkuntza “interes alderdikoietatik urruntzearen" alde egin du, familien askatasuna bermatuko duen kalitatezko hezkuntza baten alde, non irakasleek autoritatea berreskuratuko duten eta ezagutzak transmititu ahal izango dituzten, burokraziaren gatibu egon beharrean.

 

Erakundeek "funts publikoekin finantzatutako zentro guztietarako giza baliabide zein baliabide material nahikoak, inbertsioa eta hezkuntza-gastuaren eraginkortasuna" bermatu behar dutela adierazi du.

 

“Familiek aukeratu behar dute eredua, esku-sartze politikoak alde batera utzita”, Garcíak azpimarratu duenez, eta unibertsaltasuna eta doakotasuna 0-3 zentro pribatuetara zabaltzearen alde agertu da. Hori posible izan daiteke "borondate politikoarekin, kontzertuen edo bonuen bidez, edo erabakitzen den moduan”.

 

 

UPNk hezkuntzaren erabilera politikoaz hitz egin du

 

Pedro González UPNko foru parlamentariak hezkuntzako "politika nazionalisten babesa" izatea eta "oposizioan hainbeste kritikatu zituen erabakiak" iraultzeari uko egitea egotzi dio PSNri.

 

"Hezkuntza sistemaren kalitatea hobetzeko eta aukerak handitzeko borrokatu beharrean, sozialistak eta nazionalistak hezkuntza boterea mantentzeko bitarteko politiko gisa erabiltzen tematu dira", kritikatu du Gonzálezek.

 

Hala ere, "su nazionalistak eta gorroto sozialistak ez dute 30 urtez Nafarroako gizarte osoaren artean eraiki dugun hezkuntza sistema suntsitzea lortuko", gaineratu du.

 

"Gobernatzeari utziko diote, ez izan zalantzarik, eta Nafarroako hezkuntzak galdu duena berreskuratuko du berriro, kalitatearen, inklusioaren eta askatasunaren eredu izango da berriro", esan die parlamentariei.

 

Ordezkari erregionalistak Ingelesa Ikasteko Programa defendatu du ostiral honetako eztabaidan. "PSN boterera iritsi da, EH Bilduren baimenarekin, noski, nafarrei gezurra esan eta haien oinarrizko printzipioak traizionatu ondoren, eta orain PAIren aurka eta hezkuntza eredu bat gehiago bihurtzearen aurka ari da, Nafarroako familien % 70ek PAI programadun zentroak aukeratzen dituzten bitartean”, adierazi du.

 

Halaber, salatu duenez, "Nafarroako hezkuntzan dagoen eredu baztertzaile bakarra D eredua da, ikasle zaurgarri kopuru barregarriak dituena". Hori dela eta, sistemak "ez du elkarbizitzaren alde egiten, eredu guztiak dituzten ikastetxeen aldeko apustua egin beharrean, isolamenduaren eta ghettoen aldeko apustua egiten jarraitzen dute".

 

Hala ere, "hezkuntza sistemaren barruan Nafarroako errealitatea desitxuratzen duten legez kanpoko testuliburuak mantentzea da latzena", Euskal Herriko mapa erakusten zuten materialei dagokienez, izan ere, "ez dago ezer aberranteagorik asmatutako errealitate baten bidez haur baten adimena eraikitzea baino, eta errealitate horrek gorrotoa sortzeko eta bizikidetza dinamitatzeko baino ez du balioko".

 

Datorren ikasturtetik aurrera ikasleak sexuaren arabera bereiziko dituen ikastetxe pribatu berriari dagokionez, Gonzálezek honako hau adierazi du: "askatasuna ordaintzeko dirurik ez dutenentzat bakarrik ezabatu da".

 

PISA probetako azken datuei dagokienez, "Nafarroako hezkuntzaren atzerakada” erakusten dutela adierazi du, parlamentariak kritikatu duenez, "inork baino gehiago inbertitzen dugun arren, azken urteetan beherakada handiena izan duen erkidegoa baikara".

 

"UPNk gobernua utzi zuenetik, Hezkuntza Departamentuaren aurrekontua % 70 hazi da, 570 milioi eurotik 870 milioira. Baliabideen gorakada horrek hezkuntza-sisteman hobekuntza nabarmena ekarriko lukeela pentsa liteke, baina ez da hala izan", esan du.

 

 

PSNk kritika "alderdikoiak" salatu ditu

 

Inma Jurío PSNko parlamentariak 0-3 zikloaren doakotasunari eta bi urteko gelak ezartzeari "etekin alderdikoiak lortzeko helburuarekin” egindako kritiken aurka egin du ostiral honetan.

 

Nafarroako Hezkuntzari buruzko osoko bilkura monografikoan egin ditu adierazpenok. Bertan zalantzan jarri ditu 0-3 zikloaren doakotasunari egindako kritikak, "orain arte ziklo hori familia guztiek ordaintzen zuten eta neurri berriekin egoera ahulenean daudenei mesede egiten zaie”, ziklo horretan "eskolatze-tasa oso txikia" baitute.

 

Halaber, bi urteko gelak ezartzearen aurkako eztabaida deitoratu du, eta adierazi du hiru ikastetxetan soilik proposatzen ari direla pilotaje gisa, eta autonomia-erkidego gehienetan ezarritako "eredu arrakastatsua" dela.

 

"Hemen gurpiletan makilak besterik ez dituzte jartzen, hezkuntzari mesede gutxi egiten dioten etekin alderdikoiak lortzeko", salatu du, eta ildo horretan, Gobernuan dauden gainerako taldeekin batera "hezkuntza-itun handi bat" lortzeko sinatutako proposamena defendatu du, "garrantzitsuena hezkuntza inklusiboa, kalitatezkoa eta ekitatean oinarritutakoa" dela uste baitute.

 

Sozialistak, era berean, eskuinaren jarrera kritikatu du, "gizartearen eskariaren arabera aukeratzeko askatasunean eragiten jarraitzen duelako", gurasoek itunpeko zentro bat aukeratzen badute funts publikoekin ordaindu behar dela eskatuz.

 

"Familiek beren seme-alabek jasoko duten ikastetxea eta hezkuntza aukeratzeko duten eskubidearekin bat gatoz, baina ez dugu konpartitzen nola bateratzen den askatasun hori funts publikoen eraginkortasunarekin eta kudeaketarekin eta segregazioa saihestuko duen ikasleen banaketa ekitatiboarekin", argitu du.

 

Era berean, baztertu egin du hizkuntza-ereduen araberako bereizketa, ikastetxeak ereduen arabera sortuz. Gogorarazi du badagoela lege bat Nafarroako haur guztiek nahi duten hizkuntza-prestakuntza jaso dezaten ahalbidetzen duena.

 

Gobernua osatzen duten hiru taldeek, aitortu duenez, erabaki asko hartzen dituzte akordio programatikoan oinarrituta eta "Hezkuntza Departamentuari indarrean dagoen araudia betetzeko eskatuz", baina ez datoz bat planteamendu guztietan.

 

Hala eta guztiz ere, hirurek "guztiontzako kalitatezko sistema publiko baten" aldeko apustua egiten dute, "eskola publiko honek aukera-berdintasuna hobekien bermatzen duelako. Gizarteratzea, aniztasunarekiko arreta eta hezkuntza-premia bereziak sustatzen ditu, eta lurralde-kohesioa bilatzen du, berdintasunaren, memoriaren eta bizikidetzaren aldeko apustu argia eginez".

 

 

Nafarroako Hezkuntzari buruzko Foru Legearen alde egin du EH Bilduk

 

Eneka Maiz EH Bilduko parlamentariak beharrezkotzat jo du Nafarroako Hezkuntzari buruzko foru lege propioa, "autonomia osoz, Nafarroako hezkuntza sistema hemendik bertatik eraikitzeko".

 

Maizek Ganberaren kanpoaldean bildu diren Foru Komunitateko hezkuntza sindikatu guztien protestari erreferentzia eginez hasi du bere hitzaldia: "Kanpoan bildu diren ordezkari sindikalei ahotsa eman nahi diet eta gure aldarrikapenak egin".

 

"EH Bildun argi dugu hezkuntza eredu propio eta independente baten aldeko apustua egiten dugula, publikoa eta komunitarioa, herrikoia, doakoa, laikoa, kalitatezkoa, feminista, euskalduna, eleaniztuna, ikasleak ikastetxean izango dituena eta haien beharrak eta ongizate pertsonala kontuan hartuko dituena, kudeaketa ona eta gardena izango dena", adierazi du.

 

Ordezkari abertzaleak 0-3 urte bitarteko zikloari, hezkuntzako langileen lan-baldintzen hobekuntzari eta euskarari buruzko hiru proposamen "guztiz arrazoizkoetan" oinarritu du bere hitzaldia.

 

Lehenik eta behin, Maizek uste du "oso kezkagarria" dela PSNren jarrera, "0-3 zikloaren pisua toki administrazioetan jartzeagatik, Hezkuntza Departamentuari kenduta. Udalek premiagatik eskaini behar izan dute zerbitzu hori, baina argi dugu Departamentuak erantzukizunak hartu behar dituela", proposatu du.

 

Horren ildotik, adierazi duenez, "erabakiak norabiderik eta adostasunik gabe hartu dira", eta, beraz, "0-3 ziklorako plan orokor bat egitea eskatzen dugu, Nafarroako hezkuntza sistemak eskaintza integral bat izan dezan, eredu bateratu baten bidez".

 

Langileen lan-baldintzei dagokienez, Maizek gogorarazi du "sindikatuak mahai sektorialean negoziatzen ari direla Departamentuarekin, baina prozesu horrek bultzada berezia behar duela".

 

"Horregatik, Nafarroako Gobernuari eskatzen diogu urratsak eman ditzala lehenbailehen, lanpostuak sendotzeko, enplegu publikoaren eskaintza handitzeko, lekualdatze-lehiaketak egokitzeko, gehiegizko ratioak murrizteko, hezkuntzako langileek galdutako erosteko ahalmena berreskuratzeko eta langileen prestakuntza egokitzeko neurriekin".

 

Azkenik, Aztikerren ikerketa soziologiko bat berreskuratu du, "datu esanguratsu bat dakarrena: "Eremu ez-euskaldunean inkestatuen % 82,7 ados dago euskararen irakaskuntzarekin; % 86,8k uste du euskara ikasgai bat izan beharko litzatekeela; % 19k uste du ikasgai batzuk euskaraz ikasi beharko liratekeela; % 8k uste du ikasgai gehienak euskaraz irakatsi beharko liratekeela; eta % 9,1ek uste du euskara ez dela irakatsi behar".

 

Beraz, "argi dago eremu ez-euskaldunean euskaraz ikasteko eskaera handia dagoela, baina hezkuntza sistemak ez dio errealitate horri erantzuten eta ez du bermatzen Nafarroa osoan gutxieneko euskara irakaskuntza izatea", salatu du.

 

Zentzu horretan, "Nafarroako Gobernuari eskatzen diogu Nafarroa osoan ikasle guztien euskararen gutxieneko ezagutza berma dezala, komunitateen benetako berdintasuna egon dadin".

 

 

Geroa Baik "erantzukizuna" eskatu du eta 0-6ra begira jarri da

 

María Solana Geroa Baiko parlamentariak ostiral honetan errepikatu duenez, 0-3 zikloaren ardura Hezkuntza Departamentuarena da, eta 0-6 zikloaren alde egin du, "osotasun bat bezala eta 0-3 zatiezina bezala".

 

Azaldu duenez, "Hezkuntzak gidatu eta kudeatu behar du 0-3koa. Orain toki-erakundeen ardura da plazen eskaintza egitea. Guk uste dugu Departamentuak hartu behar duela erantzukizuna, gero erantzunkidetasuna eskatzeko".

 

Euskal Herriarekin edo beste erkidego batzuekin alderatuta, Solanak adierazi du "gure lurraldearen errealitatea ez dela beste inorenaren antzekoa. Ez dugu leku komunik nahi Hezkuntzan, lurraldeak eskatzen duen espezifikotasuna nahi dugu. Alboko komunitatean 2 urteko gelak eskaintzen ziren bitartean, 0-6a osotasun gisa eta 0-3a zatiezin gisa lantzearen aldeko apustu garbia egin genuen. Horretan tematzen gara eta Departamentuak bide hori jarraitzea nahi dugu".

 

Geroa Baiko eledunak azaldu duenez, koalizioak jarrera horri eusten dio "leku guztietan", eta "zikloa ordenatu" behar dela azpimarratu du, "Nafarroako Udal eta Kontzejuen Federazioaren eskutik".

 

"Sindikatuek foro bat prestatzeko eskatu dute, zentzuzkoa iruditzen zaigu eta Hezkuntzak gaitu behar du. Itun bat egon behar da, eta uste dugu departamentua dela ituna gidatu behar duena, baina bestela, Parlamentua izan daiteke", esan du.

 

Solanak haur eskola pribatuetara joan behar duten familien arazoak azaldu ditu, publikoetan plazarik ez dagoelako: "Pribatuetara jo behar duten guraso horiek, zerbitzuan unibertsaltasunik ez dagoelako. Esan dugu termino horietan planteatutako doakotasunak arraila sortzen duela, unibertsaltasunean aurrera egitea nahi dugu".

 

Bestalde, Tuterako hizkuntza eskolari buruzko ebazpen proposamenaz hitz egin du, "Geroa Bairen politiken ildotik doana", nahiz eta ikasleen eskaria izan. Hizkuntzak ikasteak gizartearentzat dituen onuretan sinesten dutela azaldu du Solanak, eta departamentutik alemanaren, frantsesaren eta euskararen eskaerari erantzun behar zaiola azaldu du, "hizkuntza eskola hizkuntzaren eskola ez bihurtzeko", ingelesari erreferentzia eginez.

 

Azkenik, azaldu du Geroa Bai hezkuntza publikoaren, D ereduaren, A ereduak C eredua ordezkatzearen, segregaziorik ez egotearen edo posta kodeak eskubideak ez zehaztearen aldekoa izan dela, besteak beste, eta kritikatu egin dituztela "kolektibo gehiegiren bozgorailu izateagatik", nahiz eta Gobernuaren parte izan. Ildo horretan, Solanak azaldu du gai horietan sinesten duten bitartean, defendatzen jarraituko dutela.

 

 

Contigo-Zurekin, itunpekoa ez finantzatzearen alde

 

Carlos Guzmán Contigo-Zurekin koalizioko eledunak adierazi duenez, koalizioan "arlo publikoaren defendatzaile erradikalak" dira, eta itunpeko sarea finantzatzen "euro bat gehiago ere" ez gastatzeko eskatu du. Hezkuntza publikoa "hezkuntza-sistemaren ardatz nagusia eta estrategikoa izan behar da", adierazi du Guzmánek, eta sare publikoaren indartzea "sendotasun handienarekin" egin behar dela nabarmendu du.

 

Hezkuntza publikoa "herritar aske, kritiko eta demokratikoak" izateko "tresna bakarra eta onena" dela azpimarratu ostean, legebiltzarkideak salatu du "zarata gehiegi" dagoela "irakasleen profesionaltasuna eta ohorea zalantzan jartzen", irakasle guztiak "gure hezkuntza sistemaren funtsezko zutabea" direnean.

 

Guzmánek Contigo-Zurekin taldeak arlo honetan egindako proposamen batzuk aipatu ditu, abiapuntutzat hartuta titulartasun eta kudeaketa publikoko hezkuntza "ekitatearen eta gizarte-kohesioaren bermatzailea dela eta hala izan behar duela".

 

Horren harira, adierazi du eskuinaren “ikastetxea aukeratzeko askatasun” kontzeptua "segregaziorako askatasuna dela, ikastetxe batzuek beren ikasleak hauta ditzaten", eta familia batzuek "bizi diren gizarte-aniztasunarekiko elkarbizitza lapurtzen diete seme-alabei".

 

Contigo-Zurekin taldeak azaldu duenez, inklusioa erraztuko duten hezkuntza-ibilbideen aldeko apustua egiten du eta arreta berezia jartzen dio 0-3 zikloari, bere izaera hezitzaile eta pedagogikoa sendotuz, "epe laburreko esperimenturik gabe".

 

Egungo erronka Nafarroako 0-3 zikloko hezkuntza "modu bermatzailean unibertsalizatzea" izan behar dela gaineratu du. "Funtsezko proposamen bat ratioen jaitsiera lineala da, baita irakaskuntza partekatua bultzatzea ere, haurrek ikasgeletan jasotzen duten arreta hobetzeko alternatiba gisa, eta antolamendu-aldaketak egitea, irakasleei burokrazia-lanak aurrezteko.

 

Era berean, eskola publikoan parte-hartzea eta demokratizazioa sustatzearen aldeko apustua egin du, batez ere ikasleen parte-hartzea bultzatuz, ez bakarrik erabaki pedagogikoetan, baita garapen eta ahalduntze espazioei dagokienez ere.

 

Lanbide Heziketari dagokionez, "gero eta gehiago eskatzen diren" zikloen aldeko apustua egiten jarraitzearen eta erdi-mailako eta goi-mailako graduen eta espezializazio-ikastaroen eskaintza handitzearen alde egin du. Gainera, sare publikoaren eskaintza berriz diseina dadila eskatu du, erkidegoko eskualde guztiei arreta emateko.

 

Amaitzeko, Hezkuntza kontseilariari "akordio programatikoa zehatz-mehatz betetzeko" eskatu dio, "salbuespenik eta interpretaziorik gabe".

 

 

Voxek ikastetxeetan hobekuntza akademikorako plan bat eta "doktrinamendua" ezabatzeko eskatu du

 

Maite Nosti Voxeko parlamentariak ikastetxeetan hobekuntza akademikorako planak ezartzeko eskatu du ostiral honetan Hezkuntzari buruzko osoko bilkura monografikoan, eta "doktrinamendua" kentzeko eta "gurasoek seme-alabek jasotzen duten hezkuntza mota aukeratzeko duten eskubidea" errespetatzeko eskatu du.

 

“Nafarroak okerrera egin du PISA txostenean, eta horrek agerian uzten du Nafarroako Gobernuaren hezkuntza politiken porrot nabarmena, hezkuntzaren kalitatean baino gehiago doktrinatzean tematuta dagoena", eta horregatik beharrezkoa da "errendimendu akademikoa hobetzeko hobekuntza plan bat ezartzea".

 

Adierazi duenez, beharrezkoa da ikastetxeak ikasleen errendimendu-maila ezagutzea, hortik abiatuta hobekuntza-helburu batzuk finkatzeko, horiek lortzeko jarduketak diseinatzeko eta bete diren ala ez ebaluatzeko.

 

Adierazi duenez, plan horrek hizkuntza-, matematika- eta zientzia-gaitasunak barne hartu behar ditu, eta "ahalegina, irmotasuna, errespetua, erantzukizuna eta pertsona guztientzako tratu adeitsua" bezalako balioak txertatu behar ditu, "badirudi orain alde batera uzten ari direla".

 

Nostik azpimarratu du gurasoek "euren sinesmenen arabera" aukeratu ahal izango dutela "seme-alabek jasotzen duten hezkuntza mota", eta gogorarazi du botere publikoek "debeku konstituzionala" dutela "beren ideologia ikastetxeetan ezartzeko". Salatu duenez, azken urteotan "modu askotan saiatu dira doktrinatzen".

 

Esan duenez, G eredua ez da Nafarroan eremu euskaldunean eskaintzen, D eredua erkidego osoan eskaintzen den bitartean, eta horrek "gaztelaniarekiko diskriminazioa dakar". Familiek "seme-alaben hezkuntza prozesuan parte hartu" behar dutela eta nahiago duten eredua aukeratu behar dutela defendatu du, "Nafarroako edozein tokitan espainieraz ikasteko eskubidea bermatuz".

 

Halaber, gurasoen eskubidea errespetatzeko eskatu du, seme-alabek prestakuntza erlijioso eta morala jaso dezaten, testuliburuak berrikus daitezen "haurren doktrinamendu ideologikoarekin amaitzeko", eta gurasoei ikasgeletan irakasten diren edukietara aldez aurretik sartzeko aukera eman diezaieten, seme-alaben hezkuntzari buruzko "erabaki informatuak" hartzeko.

 

Era berean, hezkuntza-etapa desberdinetan kanpoko azterketak eta azterketa komunak egitearen alde egin du, ikastetxeen bilakaerari buruzko proba diagnostikoak egiteko.

 

 

 

Nafarroako hezkuntzari buruz oposizioak esandako “gezurrak” gaitzetsi ditu Hezkuntza Kontseilariak

 

Carlos Gimeno Nafarroako Gobernuko Hezkuntza kontseilariak gaitzetsi egin ditu Foru Erkidegoko hezkuntza sistemaren aurka agertu diren "iritziak, erdi egiak, batzuk oinarrizkoak, beste batzuk erabat funsgabeak".

 

Nafarroako hezkuntza sistemaren defentsa egin du Gimenok, eta haur hezkuntzaren doakotasuna bezalako "mugarri bat urratu edo boikotatzeko" saiakera kritikatu du.

 

PISA txostenaren emaitzen "azterketa interesatua" ez egiteko eskatu ondoren, nabarmendu du Nafarroako hezkuntza-sistemak ekitatean irabazi duela. Kontseilariak adierazi duenez, "Parlamentuan inor ez da arduratu ikasle zaurgarriez", eta Lanbide Heziketari buruz esan du badagoela lege bat, lan-merkatuarekin lerrokatzeko mekanismo bat ezartzen duena, eta, gainera, unibertsitatearen eta Lanbide Heziketaren arteko "pasabideak" sortu direla.

 

UPNri zuzendu zaio esanez haiek ez dutela “inoiz Hezkuntza Departamentuaren aurrekontu dezenterik babestu", eta gogorarazi du Nafarroako Gobernuak hezkuntza sistema hori arautzen duen foru lege bat onartu duela, "zuek hogei urtez agintean egon zinetenean ez zenutenean hori egiten jakin".

 

Halaber, ukatu egin du Gobernuak akordioren bat urratu izana edo Hezkuntza Departamentuak irakasleen lan-bajak "inolaz ere" zalantzan jarri izana.

 

Testuliburuak ere aipatu ditu Gimenok, eta UPNri adierazi dio, agintean zeudenean, "zuek ez zenutela baimenik kendu" eta "doakotasunaren zirkuitutik atera besterik ez zenutela egin". Gainera, testuliburuak ez diren curriculum-material asko dagoela azpimarratu du.

 

Horrenbestez, UPNk ostiral honetan "egunerokoa" egin du, "egia erdiak" eta "oinarridun gauza bat bera ere ez esatea". Pedro González parlamentari erregionalistari "dagoeneko existitzen ez den hezkuntzari lotuta egotea" leporatu dio, une honetan "beste mundu batean gaudelako".

 

 

ONETSITAKO ERABAKIEN ZERRENDA

 

2. erabaki-proposamena

 

1. Nafarroako Parlamentuak Nafarroako Gobernua premiatzen du Lanbide Heziketaren eta Unibertsitatearen arteko elkarlanerako modu berriak bilatzera, lanbide-profil konplexuagoetarako beharrizanei erantzuna emateko eta I+G+b proiektuetarako.

 

2. Nafarroako Parlamentuak Nafarroako Gobernua premiatzen du prospekziogilearen figura susta dezan, ikastetxeen eta enpresa-ehunduraren arteko elkarlan eta koordinazioa faboratzeko, halako moldez non lanbide-profilak doitu eginen baitira produkzio-sektoreek eskatzen dutenera; halaber, lehiakortasunaren hobekuntza eta etorkizuneko enplegagarritasuna faboratzeko. Horrela, Nafarroako Gobernuak apustu argia egiten du Lanbide Heziketaren bitasunaren alde.

 

3. Nafarroako Parlamentuak Nafarroako Gobernua premiatzen du Lanbide Heziketa Dualeko erreferentzia-ikastetxeak sor ditzan merindade bakoitzean. Tokian tokiko lan-eskaeretara egokituko dira eta, horrela, despopulazioaren aurkako borroka gauzatu eta Nafarroako merindade guztien garapena faboratuko da.

 

4. Nafarroako Parlamentuak Nafarroako Gobernua premiatzen du eragile sozioekonomikoen eta ikastetxeen artean komunikazio-molde arinak ezar ditzan, ahalik lasterrena LHko Plan Gidari bat abiarazte aldera.

 

PPNk aurkeztua. Onetsia, UPN, Geroa Bai, PPN eta Voxek emandako aldeko botoekin eta PSN, EH Bildu eta Contigo-Zurekin-ek emandako aurkako botoekin.

 

5. erabaki-proposamena

 

Nafarroako Parlamentuak Nafarroako Gobernua premiatzen du Nafarroaren errealitate instituzionala arlo guztietan islatuko duten testuliburuak ezartzera.

 

UPNk aurkeztua. Onetsia, UPN, PPN eta Voxek emandako aldeko botoekin, EH Bildu, Geroa Bai etaContigo-Zurekin-ek emandako aurkakoekin eta PSNren abstentzioarekin.

 

8. erabaki-proposamena

 

Nafarroako Parlamentuak indar politikoak premiatzen ditu behar diren oinarriak jar daitezen, Nafarroako hezkuntza-sisteman zeresana duten eragile guztiek egonkortasunerako elkarrizketa bat abiaraz dezaten, ekitatea, berdintasuna, inklusioa eta bikaintasuna zutoin izanen dituena, eta xede harturik irakaskuntza guztietan ikaskuntza, hezkuntza-prestakuntza eta gaitasun-lorpena hobetzea.

 

PSN, Geroa Bai eta Contigo Zurekin-ek aurkeztua. Onetsia, UPN, PSN, EH Bildu, Geroa Bai, PPN eta Contigo Zurekin-ek emandako aldeko botoekin eta Vox-ek emandako aurkako botoekin.

 

9. erabaki-proposamena

 

1. Nafarroako Parlamentuak Nafarroako Gobernua premiatzen du indartu dezan 0-3 Hezkuntza Zikloaren hezkuntzatasuna eta pedagogikotasuna, bere ahaleginak eskaintza publiko integralaren unibertsalizazioa bermatzera bideraturik.

 

PSN, Geroa Bai eta Contigo Zurekin-ek aurkeztua. Onetsia PSN, EH Bildu, Geroa Bai eta Contigo-Zurekin-ek emandako aldeko botoekin, UPN eta Vox-ek emandako aurkako botoekin, eta PPNren abstentzioarekin.

 

11. erabaki-proposamena

 

Nafarroako Parlamentuak Hezkuntza Departamentuari eskatzen dio urrats esanguratsuak eman ditzala hezkuntza arloko langileen lan-baldintzak hobetzeko, eta horretarako beharrezkoak diren negoziazioak egin ditzala, hartutako neurriek datorren ikasturtean eta 2025eko aurrekontuetan isla izan dezaten.

Besteak beste:

-Langileen egonkortasuna sustatzeko neurriak hartzea: lanpostuak  finkatu, enplegu publikoaren eskaintza handitu, lekualdatze-lehiaketak egokitu, destinorik gabeko irakasle finkoen arazoei konponbidea eman, bitartekotasuna murriztu…

-Gehiegizko ratioak murriztea eta errefortzu-orduak indartzea.

-Hezkuntza-langileek galdutako erosahalmena berreskuratzea.

-Gehiegizko lan burokratikoak arintzea.

-Langileen prestakuntza egokitzea.

-Zuzendari izateko bokazioak sustatzeko neurriak hartzea.

-Karrera profesionalaren gaiari heltzea.

-Hezkuntza itunetik bete ez diren alderdiak betetzea.

-Hezkuntza Itunean zehaztutako neurriak betetzea.

 

EH Bilduk aurkeztu du. Onetsia, UPN, EH Bildu, Geroa Bai eta Contigo Zurekin-ek emandako aldeko botoekin eta PSN, PPN eta Vox-ek emandako aurkako botoekin.

 

13. erabaki-proposamena

 

1.- Nafarroako Parlamentuak Nafarroako Gobernuko Hezkuntza Departamentua premiatzen du bermeekin eta behar bezalako baldintzetan onartzera Tuterako Hizkuntz Eskola Ofizialean frantsesa, alemana eta euskara ikasteko eskaera, beharrezko baliabideak (giza baliabideak nahiz materialak) ziurtaturik, maila-aniztun taldeak ekidinen dituztenak eta ikasleei ahalbidetuko dietenak curriculumean ezarrita dagoenaren arabera aurrerapausoak ematea.

 

2.- Nafarroako Parlamentuak Nafarroako Gobernuko Hezkuntza Departamentua premiatzen du dibulgazio-kanpainak egitera, beste hizkuntza batzuk jakitearen balioa nabarmentzeaz gain Hizkuntz Eskola Ofizialen eskaintza publikoaren bitartez hizkuntzak ikasteko adoretze-lana eginen dutenak.

 

Geroa Baik aurkeztu du. Onetsia, UPN, EH Bildu, Geroa Bai eta Contigo-Zurekin-ek emandako aldeko botoekin, PSN eta Vox-ek emandako aurkako botoekin eta PPNren abstentzioarekin.